torsdag 22 november 2012

PVC-golv på nya förskolan – del tre

Nu har jag fått svar från hon på Miljöförvaltningen. De avråder generellt från att man lägger in PVC i kommunens nybyggen. Speciellt angeläget är det att inte göra det i förskolor och i andra lokaler där barn kryper omkring. PVC är, som hon skriver, problematisk både vid tillverkning, användning och kvittblivning. Däremot finns det inget förbud mot mattorna, bara rekommendationer alltså.

Att de är BASTA-registrerade ser hon inte heller som förmildrande, all PVC är problematisk. I BASTA-PVC får till exempel ftalaten DINP finnas. Den tillhör inte värstingvärstingarna men står med på EU:s lista över hormonstötande ämnen och är av den anledning förbjuden i småbarns leksaker.

Jag ringde förskolechefen som blev lite ställd och som inte visste något och som hänvisade mig vidare till högre instans. Ringde vidare fast han ville inte svara på några frågor per telefon utan bad mig mejla. Ska göra det så klart. Följetongen fortsätter och jag blir bara argare och argare.

Återkommer! /Katarina

2 kommentarer:

  1. Hej Katarina!
    Tack för en bra blogg och bra böcker!
    Vi har vår dotter i förskolekö med start nästa år. I vår kommun och granne med vårt hem byggs en ny förskola till mars 2015. Jag vill nu få veta vilka material de valt till främst golven i nya förskolan. Kan du ge mig tips på vem jag bör kontakta för detta? Hälsningar Jane

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kontakta stadsdelsförvaltningen/kommunen och/eller byggherren. De borde kunna svara. Lycka till! /Katarina

      Radera