måndag 10 december 2012

Rostfritt är snyggt!


Hej hallå!

Vem har sagt att man får sjukhusmatkänsla av rostfritt? Jag tycker att det är snyggt. Bra mycket snyggare än plast. Och inte går det i kras om det går i backen som porslin kan göra. Den lilla muggen med en graverad nalle i botten hade jag själv när jag var liten. Hur många plastkoppar från 70-talet ser så fina ut idag? Vet inte ens om sådana görs nu för tiden, såg en på Tradera när jag googlade runt lite. Utropspris 30:- och inte ett bud, auktionen var nedlagd till och med. Tallriken köpte jag av Maria på Rekostart när vi hade releaseparty ihop för några veckor sedan.



I lördags satt jag i butiken på Stockholms stadsmuseum och signerade böcker. Inga ringlande långa köer direkt men det är kul att träffa folk och prata barn och kemikalier. Vissa har bra koll anda har noll koll.

Idag har jag ringt till förskolechefen på den förskola där min son ska börja i slutet av januari. Vi tackade ju nej till plastdagiset runt hörnet. Av JM har jag fått reda på att det inte ska vara PVC i barnens lekrum på det här nya stället, men vad det ligger vet jag ej. Förskolechefen visste inte heller men var uppriktigt angelägen och intresserad och skulle ta reda på det. Hon tycker att de här frågorna är jätteviktiga och blev intresserad av min bok, det bådar ju gott. Ska traska förbi hennes kontor någon dag och ge en platt julklapp.

Nu vaknar lillkillen, dags för mellis.
Ha det gott! /Katarina

4 kommentarer:

  1. Hej Katarina.

    Skrev ett långt inlägg på din blogg för snart två veckor sedan, men det verkar som det inte blev postat. Gör ett nytt försök.

    Kände nämligen igen mig så mycket i din situation med dagis och PVC-golv. Du är en inspiration, Katarina! Blev så glad att du tackade nej till dagisplatsen. Heja heja! :-)

    Mitt barn är ett och ett halvt år och ska också börja dagis nu i Januari. Tackade ja efter att synat golven och fått bekräftat att det är linoleum. (hurra) Det är tyvärr inte där mitt problem är utan i vår nya hem.

    Vi har fått ett förstahandskontrakt som vi ska tillträda i slutet av december och det är PVC-golv i alla rum utom vardagsrummet (en 3:a). hyresvärden vill såklart inte byta golven. Miljöförvaltningen kan inte hjälpa mig. Malmö (där jag bor) har inte så mycket mätinstrument så de kan kolla halterna och tvinga värden till att byta pg av hälsorisk. Så jag föreslog att vi bekostar golvbyten själva (har egentligen inte råd, men har inte råd att bekosta mitt barns hälsa). Då svarar värden att vi måste återställa golven om vi väljer annat material än ek-parkett eller linoleum... *suck* hederligt laminatgolv hade ju blivit sååå mycket billigare. :-(

    Så jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Vill ju inte bo i ett hem som är potentiellt farligt. Fy vad tråkigt att man ska behöva ställas inför såna här dilemman bara för att man är påläst och medveten.

    Vilket fall så ville jag säga TACK för motivationen att orka bråka vidare om golven.
    Och TACK för dina toppenbra böcker (har läst båda och äger badskumt, ska inhandla den onda badankan efter jul). :-)

    Ha en riktigt god jul och ett gott slut.

    Mvh Veronica.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Veronica och stort tack för ditt inlägg och pepp!
      Ska strax natta sonen men skriver lite fort.

      Vilket jobbigt dilemma ni hamnat i. Jag skulle också ha svårt att flytta in i en lägenhet med PBC-golv. Ibland gör kunskapen man har att man mår lite sämre än de som inte vet gör. Till Badankan gjorde jag en intervju med CG Bornehag som är i professor i folkhälsokunskap och som gör långtidsstudier på barn. Jag frågade honom vad han rådde barnfamiljer med plastgolv att göra. Han svarade ungefär att han som vetenskapsman inte kunde råda att ta bort dem eftersom det alltid behövs mer studier för att bevisa faran. Men som privatperson skulle han göra det för han anser ändå att det finns så pass mycket som tyder på att det finns kopplingar med de här ftalaterna i golven och många sjukdomar. Samtidigt hamnar man ju i en knipa om man inte har råd.

      Jag vet inte vad jag ska råda dig till och jag vet ingenting om laminatgolv. Kanske kan ni kompromissa och börja med att byta golv i barnets rum eller ert sovrum om barnet sover där? Eller kanske ni kan tänka att ni kan byta lägenhet med någon annan om något år? Kolla med värden om alla lägenheter i huset är likadana eller kanske ni kan göra ett internbyte om tillfälle ges? Om ni väljer att ha dem kvar, se till att hålla rent, dammsug, damma och vädra. Jag önskar dig verkligen lycka till, ibland är kunskap en tung börda att bära. Man måste ju trivas där man ska bo och det kanske är svårt om man är orolig även om man inte vet exakt om/hur farligt det är.
      /Katarina

      Radera
  2. Hej Katarina.

    Och god fortsättning.
    Glömde helt bort att säga tack för svaret. :-)

    Har beslutat att städa 2 gånger i veckan och vi har planer på att flytta på ungefär två år så får hoppas att det inte blir alltför stora "skador" under denna tid. :-)

    Har du läst den flamsäkra katten? Annars kan jag varmt rekommendera den.

    Ha det gott.

    Mvh Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen!
      Det låter som en bra plan tycker jag!
      Ja, Flamsäkra katten är bra tycker jag också.
      Lycka till! K

      Radera