onsdag 21 november 2012

Lukta gott?


I kväll har jag föreläst hos Naturskyddsföreningens Stockholmskrets Kemikaliegrupp. De har en studiecirkel som heter "Från ord till handling" som handlar om hur man steg för steg ska anpassa sitt vardagsliv så det blir mer kemikaliesmart och medvetet. Jag skulle prata om parfymer. Ärligt talat så funderade jag ett tag på hur jag skulle kunna hålla låda i 30 minuter om bara parfymer. I vanliga fall föreläser jag ju i cirka en timme och pratar om en himla massa olika ämnes- och produktgrupper. Men när jag väl funderat en stund insåg jag att det finns otroligt mycket att säga om just parfymer.

På bilden ser ni två reliker från mitt badrumsskåp. Den ena fick jag i present för ca tio år sedan, den andra köpte jag till min sambo vid ett besök i Vitryssland för ca sex år sedan. Nåväl. Nu står de bara och samlar damm för parfymerar oss det gör vi inte gärna längre, anledningarna är många: Till exempel kan nämnas den syntetiska mysken som återfinns i bröstmjölk om kvinnan använt parfym eller parfymerade produkter. Ftalaten DEP som kanske kan kopplas till barnlöshet enligt Italienska studier. Sen så har vi det här med sensorisk hyperaktivitet, fler än 400 000 personer i Sverige lider av överkänslighet mot dofter och får besvär som snuva, hosta eller andningsproblem när andra tycker att det luktar gott. De kanske inte ens kan gå ut och vistas bland folk för att allt luktar så starkt om allt och alla, tänk vilket handikapp. Till det kommer ju alla kontaktallergier. Parfym är den näst vanligaste kontaktallergin efter nickel.

Jag nämnde även en liten anekdot. När jag gjorde min research till Badskumt var jag i kontakt med en miljökemist vid Stockholm vatten. Hon berättade för mig att när man står vid utloppet där det renade vattnet åker ut från reningsverken så känner man en tydlig doft av parfym. Från det renade vattnet alltså. Det beror dels på att det kommer sådana otroliga mängder av parfymämnen till reningsverken varje dag och dels på att de inte har kapacitet att ta hand om dem.

Så go´ vänner, mitt råd denna sena timme är att handla parfymfritt i så stor utsträckning som möjligt, vare sig det gäller tvättmedel, diskmedel eller handkräm. Skippa sköljmedel, doftljus, doftspray och WC-block. De ger bara en onödig kemikaliebelastning på oss själva och våra vattendrag. 

Sov gott! /Katarina

P.S. Väntar fortfarande på svar från JM:s miljöchef. Spänningen är olidlig, hur ska PVC-dagishärvan sluta? Fortsättning följer. D.S.

1 kommentar:

  1. Detta är så viktigt att belysa. Jag blev enormt upprörd när jag märkte att Natusans intensive baby care oil innehöll parfym! Extremt dåligt.

    SvaraRadera