tisdag 16 december 2014

Sammanställning, svar från olika stavmixerföretag.

Hej!

Det är fler än jag som har kontaktat sina stavmixerfabrikörer och jag försöker sammanställa den informationen som ni får fram om olika märken. Jag uppdaterar listan efterhand som ni ger mig info, så hör gärna av er om hur det går. På dem bara!

Kitchenaids stavmixer, Cervera kontaktad och tillfrågad, ej fått svar

Bamix stavmixer, Darfa kontaktad, Stavmixern ska ej innehålla klorparffiner enligt dem.

Severin tillfrågad, de svarade att det i alla fall inte fanns kloroparaffiner i artnr SM9617

Silvercrest stavmixer, Lidl ev tillfrågad

Philips svarar " Philips Consumer Lifestyle kan bekräfta att alla våra produkter är fria från klorparaffiner och alla andra ämnen som begränsas av REACH och andra EU-förordningar"
Electrolux (testad av SU), de som har den stavmixern som fick underkänt i testet får pengarna tillbaka.

Wilfa stavmixer, tillfrågad, Modellerna SM-1FP, SM-600W, SMFP-800 har fått "godkänt" av ett tyskt labb. SM-750FP ej testad ännu. Läs mer om deras svar här.


De här stavmixrarna fick underkänt i testet som Stockholms universitet gjorde:

MatsuiM24HBW09E

Voltage, HM-918

OBH Nordica, Kitchen, Quickmix

Braun Multiquick 3 Modell: 4162

Electrolux, Ultramix Pro, ESTM 6400

ColineLW-3318

Russel Hobbs, 18274-56

OBH Nordica Kitchen, Quickprep 500 Modell: 7701


De här fick godkänt:

BoschMSM6B100

OBH Nordica, Chili, 6707

Philips, ProMix HR 1607/ 08

OBH Nordica, Indigo, 6712

Fortsätt vara en kräsen konsument och ge dig inte förrän du fått svar. Använd gärna företagets Facebook-sida, då är det större chans att du får svar.

/Katarina

5 kommentarer:

  1. Hello hello. Själv så har jag en Bosch 6300 någonting. Har inte sett att den testats. Men hur som helst så har jag funderat på om mängden kloroparaffiner eller dylikt minskar med tiden. Min har ju några år på nacken o har mixat en massa. Vad är din teori? ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag är varken kemist eller toxikolog så jag vågar tyvärr inte på mig några teorier. Men kontakta gärna Bosch och kräv ett svar från dem!
      Lycka till! /Katarina

      Radera
  2. Hej!
    Kom det aldrig något svar från Lidl angående SilverCrest?

    SvaraRadera
  3. Bosch: http://www.bosch-home.se/giftiga-kemikalier.html
    "Det framgår av testet att Bosch stavmixrar inte läcker ut korta klorparaffiner, vi vill med detta brev också bekräfta att vi inte använder korta klorparaffiner i vår produktion"

    SvaraRadera
  4. Få enkel, snabb och pålitlig kredit från oss på några timmar utan att behöva resa.
    För mer information: simondurochefort@gmail.com

    SvaraRadera