torsdag 24 januari 2013

Snart förskolestart

Färdigtapetserat förresten!


Nästa vecka är det förskolestart. Häromkvällen var det informationsmöte för föräldrarna och jag hade lovat mig själv att hålla en låg profil. Men, jag kunde inte riktigt hålla mig. Det luktade fortfarande nybygge med allt vad det innebär av golvlim och målarfärg och jag påpekade försiktigt att det nog är bra att de vädrar mycket nu innan barnen kommer dit. Sen kunde jag inte riktigt hålla mig igen när jag fick veta att de skulle lägga en plastbeläggning på den lilla utegården. Varför kan inte barn få leka på gräs, jord, sand, bark och grus? Hur utvecklande är en steril gummibeläggning för sinnena, och vad består den egentligen av? Jag gissar att det helt enkelt är billigast. Ungarna drar då heller inte in en massa skräp som fördyrar städningen.

Det har gått ett par dagar sedan mötet och idag tänkte jag att det kanske ändå är lika bra att gå hårt ut på en gång, än kanske inte alla inköp är gjorda. Jag skrev ett mejl till förskolechefen med lite tips och önskemål på vad de kan tänka på inför inköpen, även om det säkert inte är hon som håller i det. Och kanske är de flesta inköp redan gjorda även om prylarna inte är på plats.
Jag föreslog:
1. Välj tallrikar och muggar av porslin, glas och rostfritt framför plast.
2. Undvik att tillaga mat från konservburkar av metall.
3. Köp miljömärkta madrasser. Vädra nya madrasser noga.
4. Välj textilier och möbler av naturmaterial. Syntetmaterial är oftare behandlat med flamskyddsmedel.
5. Kräv att städbolagen använder miljömärkta och oparfymerade städprodukter.

Jag vill inte bli stämplad som den jobbiga mamman, men jag är rädd för att det redan är ett faktum.
Men jag vill ju bara väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar