måndag 20 oktober 2014

Uppföljning kring gift i barnskor



Hej!
I somras skrev jag ett inlägg om hur arg jag blev när jag upptäckte antibakteriellt behandlade barnskor i jakten på gympadojjor till treåringen. Du kan läsa det inlägget här.

I alla fall. Jag kunde inte släppa det här och nu på höstkanten hörde jag av mig till Eurosko som lanserar  den aktuella barnskon av märket Ponny. Här följer konversationen.

Min fråga den 23 september:
Hej, jag har en fråga om era barnskor av märket Ponny. Det står på dem att de är Antimicrobial, alltså behandlade med något antibakteriellt ämne. Vad är det för ämne? Vad vet ni om ämnets miljöpåverkan? Och varför anser ni att små barnskor behöver behandlas mot dålig lukt? På er hemsida går att läsa "Euro Sko Gruppen har reviderat kemikaliekraven till våra leverantörer 2012. Detta har resulterat i en tydligare och strängare reglering av användning av kemikalier i produktionsprocesser". Hur rimmar det? /Katarina

Svar från Eurosko den 29 september:
Takk for din henvendelse vedrørende Ponny barnesko. Modellen du har tatt bilde av er behandlet med Zinc Omadine TM (sertifisert av US Environmental Protection Agency og EU BPD(Biocidal Products Directive NO 6.7.9.10). Alle materialer og tilbehør i våre produkter skal være i samsvar med vår kjemikalieliste (Restricted Substance List - RSL), basert på REACH (Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals), EUs regelverk og norsk/svensk/dansk produktlovgivning. Denne sålen har fordeler som ekstra komfort og gode puste egenskaper - noe som vi anser som en fordel hos aktive barn.

Min följdfråga den 29 september:
Tack för ditt svar. Men, Zink Omadine ™ verkar bara vara ett annat ord för Zinkpyrition som är mycket giftiga för vattenlevande organismer. På vilket sätt höjer det här miljögiftet komforten för barnen? Kan det verkligen vara motiverat? /Katarina

Nytt svar från Eurosko den 15 oktober:
Hei igjen Katarina. Takk for din kommentar, vi setter stor pris på engasjerte kunder. Vi tar dine innspill til etterretning når vi jobber med vår neste barnekolleksjon. Vi studerer per i dag alternative og mer miljøvennlige metoder å fremstille innersåler med fordelaktige egenskaper.

Om det nu är så att de kommer se över det här och sluta använda antibakteriella ämnen i skorna så är det ju jättebra. Och roligt om mina kommentarer har varit med att påverka. Då är det egentligen bara att ge sig på nästa barnskofabrikör. I butiken fanns även barnskor från Timberland som även de var behandlade med zinkpyrition, se bilder nedan.

3 kommentarer:

  1. Wow vad bra att du kontaktade tillverkaren. Skor är problematiskt. Jag brukar köpa från Kavat dels för att de har ekologisk men jag tänker att även deras vanliga skor är bättre ur giftsynpunkt. Så idag har jag köpt vinterstövlar från Kavat tillbåda barnen. Som extra stövlar blev det Viking allväderstövlar. http://www.vikingfootwear.com/no/kids/termostoevler/ultra#7. Jag var nöjd ända tills jag kom hem och packade upp dem. De luktade förfärligt! Kändes riktigt giftigt och efter att de stått i tvättstugan luktar hela den illa .Så nu är stövlarna förpassade till garaget i väntan på beslut om vad jag ska göra. Vad tror du om materialvalet Katarina? Någon som har tips om vad jag ska ha istället. De är som sagt extrastövlar så jag vill ju inte betala en förmögenhet för dem. Men de ska ju klara snöslask så vanliga gummistövlar är väl för kallt helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag trodde jag hade svarat på det här men ser att mitt svar tydligen har försvunnit. Jo, tack för ditt meddelande. Jag tror också att Kavat skor är bra, har själv ett par på mig just nu. Men som extraskor till barnen kan det ju funka med något enklare. Själv har jag köpt (begagnade) lite för stora gummistövlar (av naturgummi) till min son. I dem ska ha ha ett par tunna ullstrumpor och ett par tjocka raggsockor. Då tror jag inte han kommer frysa trots snöslask. Läskigt med skor som stinker så, jag hade nog skickat tillbaka dem. Ha det gott! /Katarina

      Radera
  2. Sorry, men era älskade Kavat skor har även Gift: http://www.dn.se/ekonomi/barnskor-innehaller-miljogifter/

    SvaraRadera