torsdag 30 oktober 2014

Snälla troll och giftiga häxor


Ftalatfritt troll i halloween-tider


Var och varannat år kommer det larm kring halloween. Det är allergiframkallande konserveringsämnen i ansiktskritorna, förbjudna ftalater i de läskiga maskerna och flamskyddsmedel i någon peruk.  Den som vill ha tips på hur man firar halloween utan en massa onödiga kemikalier kan läsa de här råden från danska myndigheter: Fokus på halloween. Sammanfattningsvis kan man säga att deras råd är:

  1. Var sparsam med ansiktssminket och använd bara det som har innehållsförteckning och CE-märkning
  2. Kolla så att produkten inte innehåller problematiska konserveringsämnen/parfymämnen (finns möjlighet att söka på ämnen på de danska myndigheternas sida. Eller slå upp i Badskumt (!))
  3. Måla aldrig på skadad eller torr hud
  4. Om du får en reaktion av färgen, avlägsna omedelbart
  5. Tvätta bort färgen så fort som möjligt när kalaset är över
  6. Om du använder ansiktsmask, försök begränsa tiden den är på. Vissa mjuka masker kan innehålla ftalater.
  7. Om du köper utklädningskläder. Tvätta dem innan de används. 
  8. Ha gärna andra vanliga kläder närmast huden
  9. Undvik plastspindlar och andra kryp i dricka och på maten
  10. Köp ekologisk pumpa

Själv tycker jag att man kan komma långt utan vare sig ftalatmasker och ansiktskritor. I år var det premiär för mig att klä ut min lille son. Jag gick in i en leksaksaffär men vände i dörren. Har ingen lust att köpa hem en massa skit. Samtidigt är jag urdålig på att sy. Men tack och lov har jag lite fantasi. Jag offrade en avdankad handduk och klippte ett hål för huvudet på mitten. Smutsade ner det med kaffefläckar och sydde på lite gamla knappar och slarviga lappar. Det är tacksamt att sy trollkläder när man är dålig på att sy. Ur min påse för textilåtervinning plockade jag upp några trasiga strumpbyxor och flätade en svans. Håret rufsade jag till med hjälp av lite sockervatten (det har jag själv inte brukat sedan 1985 ska tilläggas).

Det blev ett ganska gulligt och garanterat ftalatfritt troll till slut. Han kunde inte se sig mätt på sig själv i spegeln och var så nöjd över sin svans och coola frisyr. Sen visade det sig att jag hade missuppfattat allt och att barnen inte alls skulle komma utklädda till dagmamman. Men det är ju en annan historia. 
 
Ha en trevlig helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar