måndag 29 april 2013

Vykort från Ryssland


Hej!
Jag har precis kommit hem från en semester i St Petersburg. Det är mycket som är fint i Ryssland, jag är svag för pampiga monument, krussidulliga bakverk och historiska vingslag. Men så klart finns det mycket som är dåligt också. Till exempel tror jag att miljörörelsen där kämpar i en orkanlik motvind.

Det är bara att titta på trafiken, vräkiga suvar och gamla lastbilar utan partikelfilter krypkör på de smala gatorna för att ta sig fram i den trånga trafiken. Det gjorde ont i modershjärtat att gå längs gatorna med en barnvagn och vi försökte ta oss fram via parker och torg. Egentligen är det en otroligt dum idé att bilar med förbränningsmotorer överhuvudtaget får köra i städer. Och jag förstår inte varför man väljer bilen inne i stan. Även i Stockholm är bilen ett mycket ineffektivt färdsätt, jag kör alltid förbi massor av bilar på morgnarna när jag cyklar över Liljeholmsbron.


Jag brukar påpeka att man ska vara uppmärksam när man köper mjuka plastleksaker. Man ska känna och lukta på dem, oljiga plastluktande leksaker innehåller med största sannolikhet ftalater som är ohälsosamma. Sedan 2007 är de värsta ftalaterna förbjudna i EU (men man kan hitta dem ändå). Är man utanför EU så är otryggheten ännu större. Här finns så klart inte samma regler. Leksakerna på bilden ovan såldes i en butik på ett ryskt museum. De var mjuka, lite kladdiga och luktade unk. Så kom ihåg, om du nu vill köpa mjuka plastleksaker, gör det inte på en resa utanför EU. Detsamma gäller så klart exempelvis uppblåsbara badleksaker på semesterorten i Thailand. No-no.    

Men jag ska erkänna att även jag köpte en rysk leksak. Kund inte motstå en liten rysk polisbil. Den gjorde succé. På bilden fullproppad med majskorn.

Dasvidanja!

1 kommentar: